WELCOME TO AMIR SYAFIQ MAZIDI TYPEWRITER | thankyou reader and stalker that arrived this blog | enjoy and peace yoww ...

About Me

My photo
Kuala Lumpur
Kegagalan tidak bermakna kita tidak berjaya tetapi kegagalan bermakna kita kurang usaha untuk berjaya :) instagram: amirsyafiqmazidi

Monday, December 3, 2012

surat buat bakal mertua


kehadapan bapak mertua yang boroi muuncit dan mak mertua yang chubby chubby...

assalamualaikum ibu dan ayah mertua . mesti suprise gilak bapak kan bila terima surat ini . diharap kalau kamu berdua terkejut sampai kena serangan jantung tu , pergilah rajinkan diri jalan kaki pergi hospital berdua dua . menantu tak sempat nak datang tolong sebab menantu pun tak tahu lagi siapa ibu dan bapak mertua menantu ni . mesti handsome macam Amy Search dan Sharifah Aini kan . kalau macam Azwan Ali dan Didie Alias , diharapkan kamu berdua lemparkan ni jejauh anak menantu dapat ibu dan bapak mertua yang lain . ayat macam mintak penerajang bertubi tubi kaki kanan kiri kamu berdua je kan . tujuan anak menantu ni kasi surat supaya ibu dan bapak mertua tahu yang anak menantu ni nak pergi merisik anak kamu berdua yang cantik macam Najwa Latiff tu . ecewah *ketawa sopan* macam confirm je kan . tapi WTF *what the frog* *flip hair* kesah apa aku , terima tak terima tu belakang tajuk cerita kay . sebelum saya masuk meminang bacalah ni dulu "WATIKAH" adat meminang yang saya buat sendiri . BACA DAN FAHAMKAN ! *muka serious* kalau tak masing masing kena baling tomato dari saya . saya betul betul ni . serious .

#PERTAMA : WANG SAKU 

okay mak dan ayah mertua , bace sini bebetul . penting ni penting . sekarang ni kamu berdua tengok kan semua nak pakat kenakan duit hantaran berlumba lumba dengan orang lain . kalau jiran sebelah punya hantaran 20k , mak cik dan pak cik kalau boleh nak lagi atas dari dioerang 30k . itu bukan merisik namanya ke apa natang semua tu , tapi itu macam nak jual anak dah saya tengok kan . kalau bawah 15k tu bolehlah saya terima lagi . mak cik pak cik kena fikir jugak , kadang kadang duit hantaran tinggi tinggi sebelum kahwin , lepas dah kahwin tu nak bagi bini makan apa kalau duit hantaran je dah 30k pak cik mak cik . takkan nak bagi bini saya makan pasir makcik . kang saya penumbuk muka pak cik mak cik kang , terus masuk ICU kang . jangan memain , mak cik pak cik sekurang kurangnya kena ikut kemampuan lelaki tu . kalau macam saya ? saya tak mampu lagilah sebab saya masih alam persekolahan pakcik *saja tulis surat ni dulu untuk mempringatkan* . kalau mahal mahal sampai ke umur 54 dah pencen pun anak macik tetap menjadi "anak dara" takda siapa nak kahwin dengan dia . nanti makcik sendiri yang susah takda keturunan nak wariskan harta makcik yang menimbun tu . pakcik diam ni kenapa ? bisu ke ? makcek queen control eh ? muehehehe *ketawa jahat*

#KEDUA : HANTARAN

okay masuk chapter kedua . ecewah . kalau nak kahwin tu mengalahkan menantu cik Rokiyah sebelah rumah siap naik helikopter segala bawak berdulang dulang hantaran kemain banyak . selalunya hantaran paling banyak pun 11 dulang makcek . pak cik mak cik tak payalah minta sampai 20 dulang hantaran . tu bukan nak buat kenduri kahwin , tu macam nak buat kenduri hantaran dulang siap paling banyak makcek . dan tak payahlay nak bersyarat syarat bagai hantaran nya pun . makcek dan pakcik hengat anak makcek tu hantu belaan ke sampai nak banyak berdulang dulang . cukup lew 11 tu , bukan nak kasi kerbau lapar seminggu yang tak makan pulak . kang saya kick muka makcik dan pakcik kang , masuk tiang dua . bukan kubur makcik pakcik , tapi masuk tiang 2 tu goll . nak ke ? amboi , lepas ni pakcik dan macik nak humban saya dekat gaung pun saya tak kisah , hahahaha .

#KETIGA : RUMAH

pak cik mak cik , tujuan saya ni untuk meminang menikah anak kamu berdua , bila dah sah jadi yang halal buat saya tu dia adalah tanggungjawab saya . jangan pakcik dan makcik punya jahat paksa dia tinggalkan saya semata mata rumah saya jauh di Sarawak . sedangkan rumah pakcik dekat Keyil *KL* . kesian saya nanti tiada yang nak tengok tengokkan saya . kalau dia dah sah jadi milik saya , kalau tersepak muka dia sekali , kalau makcek nak sumpah saya jadi kera pun takpe makcek saya tak kisah . saya tahu mana salah mana betul . pakcik dan makcik jangan risau , sampai bila dia nak jadi matang kalau masih duduk bawah ketiak makcik je . dia kena belajar berdikari . pakcik jangan risau , saya akan didik dia menjadi isteri yang solehah . apa gunanya lelaki yang dah sah jadi yang halal tapi tak boleh nak jadi khalifah buat isteri dia , macam tu better pakcik dan makcik reject je saya dari dulu ye tak . rumah ? beres pakcik , rumah ada prking lot yang besar muat untuk lori , bas , kontenar , jet , helikopter , kapal selam dan sebagainya . dalam ? dalam muat untuk 2000 orang . bagak tak rumah saya tu pakcik ? senang anak pakcik tu , boleh pakcik dapat cucu banyak . hahahaha .

okaylah pakcik makcik , penat dah saya membebel . walaupun masih banyak lagi , tapi saya biarkan jelah dulu ye . kadang kadang saya sendiri menyampah dengan diri saya sendiri . nak bersurat surat macam "SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUA AGONG" pulak . orang zaman sekarang ni dah modern pakcik makcik , orang sekarang guna skype terus webcam . tak payah bersurat surat macam saya ni . tapi dah hidup saya suka bersurat surat . pakcik dan makcik boleh buat apa ? nak tikam saya 14 kali sampai mati ? tikamlah , kalau saya hidup semula pun saya tetap akan pilih surat daripada skype bagai tuh . sebenarnya saya tahu saya dah lari daripada tajuk sebab saya dah penat asyik menaip surat ni . demi anak pakcik tu , esok pagi pun saya sanggup karang surat "WATIKAH" saya ni . jadi sebelum menerima saya tu pakcik makcik , fikirlah semasak masaknya . kang tak memasal menyesal dengan pilihan sendiri . maaf ye pakcik makcik , minta diri dulu sebelum kena halau , tak memasal malu saya . okbai !

                                                                                ikhlas dari menantumu yang comel,
                                                                                                            Amir Syafiq Mazidi
                                                                                                                 


No comments:

Post a Comment